Home
RFID in de bibliotheek. Het begon in Nederland en België in 1999 / 2000. De eerste bibliotheken in Nederland en België waren Hoogezand - Sappemeer, Eindhoven, Zottegem en de universiteitsbibliotheek Leuven. Sindsdien is er veel gebeurd. En geleerd. Een aantal bibliotheken beschikt inmiddels over een volledig zelfbedieningssysteem, gebaseerd op RFID-technologie. Andere bibliotheken staan op het punt om RFID in te voeren.
Het gaat om veel geld, om grote veranderingen voor de medewerkers en om een gecompliceerd project. Het in gebruik nemen van RFID als nieuw logistiek concept vereist een degelijke voorbereiding. En vaak valt er meer voordeel uit te halen dan aanvankelijk gedacht.
Met deze workshop kunt u zich in één dag optimaal voorbereiden op alle fases van het project:
- deel 1: de oriëntatie, de besluitvorming en de realisatie
- deel 2: de sociale component centraal: veranderende werkprocessen en nieuwe competenties van de medewerkers
Eindresultaat
Na de workshop heeft u:
- inzicht in alle aspecten van RFID-implementatie in een bibliotheekomgeving
- een ontwerp van projectplan
- een methodiek onder de knie om de RFID-gerelateerde werkprocessen en de competenties te optimaliseren.
Inhoud
2 halve dag-sessies
sessie 1
Introductie in RFID
Onderdelen / vragen:
1. Wat is RFID?
2. Privacy
3. Standaarden
4. RFID in de bibliotheek
5. De laatste innovaties
6. Wel of niet zelfbediening in mijn bibliotheek?
workshop
Hoe stel ik een RFID-projectplan op [of: hoe bepaal ik de RFID-
configuratie voor mijn bibliotheek]
sessie 2
Introductie werkprocessen / competentiemanagement
Onderdelen / vragen:
1. Definities / soorten
2. Procesmanagement; waarom?
3. Welke nieuwe competenties worden gevraagd?
4. De Brown papermethode
5. Aanbevelingen
workshop
hoe optimaliseer ik werkprocessen met RFID? Hoe identificeer ik nieuwe competenties?
Portfolio
- Provincie West Vlaanderen
- Provincie Vlaams Brabant
- Ondersteuning diverse Bibliotheken (o.a. Rotterdam, Gent, Antwerpen, Bremen, Haarlemmermeer, Zottegem, Spijkenisse)
Doelgroep en voorkennis
Bibliothecarissen en projectleiders van bibliotheken, die nog moeten besluiten om RFID /
zelfbediening in te voeren of dit overwegen.
Praktische informatie
Optimaal is de twee dagsessies te koppelen.
Kan per provincie worden georganiseerd.
Onze opleiding worden georganiseerd bij u op de werkvloer (in company). Dit heeft als belangrijke voordeel dat ze op maat van uw behoeftes zijn en dat u zich niet moet verplaatsen. Indien u dat wenst, kunnen wij bij voldoende interesse ook de workshop op een externe lokatie organiseren. Ook kan deze workshop voor u persoonlijk in de vorm van een consult of begeleidinstraject geboekt worden.
Heeft u met andere woorden interesse in dit onderwerp?